miércoles, 28 de mayo de 2014

La Tira


Contractacions a tort i a dret

En la pel·lícula italiana sobre la política, “Viva la libertá”, el guió posa en boca del protagonista una frase que denota sens dubte, com aquesta pel·lícula podria estar descrivint també l’escenari sociopolític del nostre país.
La frase: “Els politics són mediocres, perquè els electors són mediocres”, resulta ser un pensament crític que encaixa perfectament en la nostra societat espanyola i que alguns tenim per cert, des de fa anys.
Ja sabem que hi ha electors, que segurament per desídia i manca d’interès, som mediocres com gran part de la classe política, el que passa és que als electors, als ciutadans, als contribuents que paguen impostos, se’ns exigeix per part dels politics, el recte compliment de la llei i si algun no ho fa, és sancionat durament.

Malgrat tot i que alguns electors siguem mediocres tenim un problema, perquè hi ha una circumstancia que no és banal: els politics siguin mediocres o brillants, tots tenen també l’obligació de complir rectament la llei. És més, ocupen un càrrec públic, on perceben en bon sou públic i des d’on estan obligats, moralment però també legalment, a complir la llei, perquè si des d’un càrrec públic es conculca la llei, podem estar parlant d’un abús de poder que la llei tipifica com una prevaricació, perseguida pel codi penal.

No sabem si certament estem davant d’una prevaricació, però tenim noticies de que estan passant coses estranyes a la Diputació de Lleida, on el President va cessar a l’Interventor de la Corporació, per una suposada “pèrdua de confiança”, encara que nosaltres pensem que va ser degut a que l’Interventor li van cantar “les quaranta” al President.
Tenim entès que l’interventor, al setembre de l’any passat, va fer un “Informe de control financer” que no va agradar gens al President de la Diputació.
En aquest informe legal, es crida l’atenció sobre alguns aspectes que podrien ser legalment delicats, entre ells destaca el de la contractació.

La llei, en l’apartat de contractes del sector públic, impedeix els fraccionaments d’import en adjudicacions, que es poguessin fer per evitar els procediments de concurs públic previstos en la llei. Però tenim entès, de que en aquest informe financer, diu que en l’any 2012, s’aprecia un important fraccionament de la despesa de contractacions que arriba al 53%, feta per tant al marge dels sistemes d’adjudicació de contractació pública. 
Creiem que podríem estar parlant, d’un import total de 1.800.000 euros, que afectaria a una quarantena d’empreses i a prop d’uns 1.500 contractes, per tant no sembla aquest un fraccionament, que pugui ser considerat com una errada puntual.
Segons la llei, l’Interventor de la Diputació, té l’obligació d’elaborar aquest informe control, per comprovar el funcionament de l’aspecte econòmic-financer de les entitats locals i si davant de tot aquest informe, el President de la Diputació no rectifica, sinó que cessa a l’interventor per una suposada “pèrdua de confiança”, què hem de pensar?

Ens preguntem, si en comptes de cessar l’interventor del seu càrrec per haver fet la seva feina, no hauria de ser el propi President de la Diputació, qui hauria de dimitir pel sol fet de no vigilar les contractacions.
I si els ciutadans som sancionats per incomplir la llei, un càrrec públic, com pot ser un President de Diputació, si incompleix la llei, també hauria de ser sancionat i apartat del seu càrrec. O és que un càrrec públic també porta adjunt, el privilegi de no tenir de complir la llei? 
Es clar que també ens podem preguntar, si estem en una democràcia igualitària, o si pel contrari, encara estem en una mena de “democràcia franquista”, on el que hem de fer els qui no tenim càrrec públic, es allò de “veure, escoltar i callar”?

Etiquetas:






<< Inicio

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]