miércoles, 26 de marzo de 2014

Des de la meva finestra


Spanair, una “fantasmada” més de la Generalitat

Al 1986 la companyia sueca SAS i altres dos inversors, van crear l’empresa aeronàutica Spanair. Desprès en veure que l’empresa tenia dificultats econòmiques series, els suecs la van posar a la venda i al 2009 el Tripartit que hi havia governant a la Generalitat (PSC-ERC-ICV), la va comprar juntament amb l’Ajuntament de Barcelona i altres empresaris catalans. L’intenció segons molts analistes, era tenir una companyia aérea “de bandera” per Catalunya.

Spanair tenia al 2009 uns deutes de 400 milions d’euros, i a més tenia a sobre la llosa de l’accident de Barajas, amb 154 víctimes. SAS va perdre 620 milions d’euros amb Spanair. Mentre SAS tenia pèrdues amb l’empresa, la Generalitat la comprava, una “aixecada de bandera” que ens costava (a traves de l’empresa pública Avança) als contribuents catalans 150 milions d’euros que mai recuperarem.

Spanair va ser denunciada per les companyies aèries Vueling i Ryanair, per rebre abundants subvencions públiques.

En el fons, Spanair (com el Palau o el Liceu) demostra que la burgesia catalana no dóna més de si. Ja ho va dir l'aleshores president Montilla en una entrevista a TV3 el 28 de novembre del 2007: "estaria bé que hi hagués hagut empreses catalanes disposades a comprar Iberia”. Però amb Iberia no es van atrevir.
Com fos que els deutes continuaven ofegant l’empresa, al 2012 es va instar concurs voluntari de creditors, cosa que segurament era el que s’havia d’haver fet al 2009.  

Al passat 18 de març, la Fiscalia de Barcelona va demanar que el concurs de creditors de Spanair, sigui qualificat pel jutge com “culpable”, demanant que es condemni al ex president de la aerolínia que va fer fallida, Ferran Soriano, juntament amb la resta del Consell d’Administració (entre els que figura Joan Gaspart), però també que es condemni a la Generalitat, a traves de la seva empresa pública Avança. A les parts els demana pagar de forma solidaria 72,1 milions d’euros.

Ahir la Generalitat va assumir tota la culpa per la fallida de Spanair, o ferint 50 milions. Es a dir, exculpa al ex president de l’empresa i al Consell d’Administració. Em pregunto que deuen de voler silenciar? Què podrien explicar les persones que formàvem el Consell d’Administració, si fossin posades contra les cordes?

En resum, la “fantasmada” de la Generalitat, entre el Tripartit del 2009 i el Bipartit actual, ens costarà als contribuents catalans, els 150 milions inicials, més els 50 milions (o els 72) del concurs de creditors, més les "subvencions abundants" que denunciaven altres companyies. Una aixecada de bandera nacionalista que ens surt molt cara als catalans, i total per a què?

Etiquetas:






<< Inicio

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]