lunes, 19 de abril de 2010

la Tira

Serà rendible algun dia l’aeroport d’Alguaire, o sempre tindrem de pagar-li subvencions?



Fa unes setmanes es va inaugurar l’Aeroport d’Alguaire amb gran pompa i circumstancia; pompa perquè van acudir les més altes instàncies de la Generalitat a la seva inauguració, i circumstancia, perquè es tracta d’un aeroport sense projecte de rendibilitat. És una mena de brindis al sol, que ens ha costat a tots la xifra de 97 milions d’euros (16.139 milions de pessetes). Uns milions pagats des de les arques publiques de tots en temps de crisi, doncs cal valorar, si era més necessari i urgent construir aquest aeroport, per atendre vols només divendres i diumenge, abans d’atendre situacions personals i estructurals més angoixants que tenim al territori.

Determinat diari de Madrid, no ha dubtat ni un moment en qualificar aquesta instal·lació com un “aeropuerto fantasma”. De fet l’Aeroport d’Alguaire tot i que és el primer que construeix la Generalitat, no té encara cap gestor; es a dir, el conseller socialista Joaquin Nadal, va explicar al passat novembre, que hi havia cinc grups empresarials que estaven molt interessats en la gestió privada del aeroport (Abertis, Cedinsa, Ferrovial, Aéroports de Paris (ADP) y la australiana Bovis). Malgrat tot, el concurs va quedar desert; no es va presentar ningú.
Com volen que es presentin per a fer-se càrrec de la gestió, quan veuen que de moment només té un vol fix i uns dies a la setmana a Paris i alguns ocasionals a Palma. Vueling és qui opera en aquest aeroport, ara a partir d’abril operarà Ryanair, la companyia irlandesa que acaba de ser denunciada per Air France-KLM, per considerar que rep subvencions il·legals.
El que potser no s’ha explicat massa, és que la Generalitat demana per fer-se càrrec de la gestió, unes inversions aeroportuaries de 20 milions d’euros, a més d’un cànon de 2,2 milions, que el concessionari té de pagar a la Generalitat cada any.

El panorama intern és d'instal·lacions petites, de botigues amb les persianes tancades, cintes transportadores parades i per tant inútils, pannells d’informació buits i una escassa activitat en les pistes. La sensació es de instal·lacions parades.

En quedar deserta la adjudicació de la gestió de l’aeroport, el Govern de la Generalitat ha optat per solucionar-ho de moment amb ajuts públics
que pagarem entre tots: Vueling i Ryanair rebran 1,6 milions d’euros l’any. La subvenció a les dues aerolínies es pagarà amb càrrec a la Generalitat: 900.000 euros/any, i entre Paeria, Diputació de Lleida i Camera de Comerç aporten 700.000 euros/any.
A més, en el dos primers anys de funcionament, no pagaran taxes aeroportuaries.

Davant de tot aquest panorama, la pregunta que s’està escampant és: No serà que s’ha decidit construir un aeroport propaganda, on el que prima es el disseny i no pas la futura rendibilitat de la instal·lació?
En tot cas, sembla molt cínica la explicació de que l’aeroport començarà a ser rendible dintre de deu anys, aleshores tots els que ara manen i han decidit construir-lo, ja no estaran en els càrrecs i els que hi hagi aleshores diran que ells no tenen cap responsabilitat en cas de fracàs. Mentrestant, els 97 milions d’euros, més totes les despeses de funcionament de tots els anys a pagar-la entre tots.

Ja comencen a preguntar al Govern de la Generalitat, Senyors, Montilla, Carod i Saura: Serà rendible algun dia aquest aeroport d’Alguaire? Consta a l’expedient que aprova la construcció de l’aeroport, que abans s’han fet estudis pertinents de viabilitat econòmica del projecte? Sembla que no.

I una altra pregunta no menys interessant :
És cert, el comentari d’intencions que hem sentit, segons el qual, mentre la Generalitat no tingui la competència sobre l’aeroport de Barcelona, seguiran sostenint el d’Alguaire i en el moment que tinguin les totals competències del aeroport de Barcelona, abandonaran el aeroport d’Alguaire per inviable, desprès d’haver-nos costat els 97 milions, més tots els milions de manteniment i despeses anuals?

Etiquetas:






<< Inicio

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]