martes, 29 de noviembre de 2016

La Tira


Judici pel “Menti-Ros”

El dimecres passat, es va celebrar el judici contra els rapers Pablo Rivadulla, més conegut com Pablo Hasel i el seu company “artístic” de cançoneta, qui es fa dir Ciniko.
 
Els dos “artistes” es van tenir d’asseure’s a la banqueta dels acusats, perquè algú va estimar que en la seva cançó publicada a  Internet, s’estava amenaçant a l’alcalde, Àngel Ros.
En el judici, Ros va declarar que en sentir-la “va témer per ell i la seva família”. Per la seva part els dos denunciats per amenaces, van basar la seva defensa en que van publicar una cançó en un to satíric, però que en cap moment, diuen, ni era ni pretenia ser una amenaça, tot i insistint en que van fer una cançó-protesta, en la que l’única intenció era expressar musicalment, una critica social.

La Fiscalia va sol·licitar que els acusats fossin condemnats en primer lloc, a un any de presó pel delicte d’amenaces, o en segon lloc i com alternativa, al pagament d’una sanció per manca de respecte a l’autoritat.  

Fins aquí, era el que es podia esperar d’un judici com aquest. L’advocat defensor en   les seves al·legacions finals, va demanar l’absolució en nom del dret a la llibertat d’expressió, però és que a més, va demanar que el procediment fos considerat nul, ja que l’alcalde, que ara es presenta  com a un perjudicat davant del tribunal (amb cara de bon xicot), no va presentar cap denuncia. Aleshores queda la pregunta: I qui va presentar la denuncia? Només queda que l’hagués presentat la Fiscalia.
És que hem de pensar, que la Fiscalia de Lleida, va interpretar de motu propi, que l’alcalde de Lleida s’hauria pogut sentir amenaçat? 

Davant de tot això ens podem preguntar: com pot ser, que la Fiscalia actuí “d’ofici”, sense denuncia del suposat perjudicat, intuint que “l’alcalde s’havia sentit amenaçat” i en canvi en altres casos que semblen molt més greus, sobre temes que s’han publicat en els mitjans i que presumptament afecten a drets ciutadans o a diners públics, o han pogut afectar, a suposats abusos de poder per part de l’Ajuntament, la Fiscalia no ha actuat d’ofici? En aquests casos, la Fiscalia de Lleida, no intueix que els lleidatans ens podem sentir “amenaçats en els nostres drets”?  
Hem d’entendre potser, que la Fiscalia de Lleida posa molt més interès, en defensar els drets de l’alcalde, que en defensar els drets dels lleidatans?

Si no anem errats, en tot això ens sembla veure un tracte injust i diferent.

Etiquetas:


viernes, 25 de noviembre de 2016

Diario de a bordo


Los lloriqueos de unos victimistas  

El martes vimos el último capítulo por ahora, del culebrón “somos independentistas”. El Congreso acaba de autorizar al Tribunal Supremo, a imputar al ínclito Francesc Homs por la consultita del 9-N.

Nada, que la tribu de los “somos independentistas” insiste y persiste, en que desde “Madrit” se les persigue por sus ideas. Yo por el contrario, creo que la Justicia les quiere empitonar por sus actos, que viene a ser cosa distinta.

Que monten una expedición con Carles Puigdemont, Artur Mas, Oriol Junqueras y el del “gorro negro”, entre otros, a “Madrit” –como dicen ellos- para desde allí, lloriquear cual tribu de plañideras, implorando un privilegio para su compañero Kiko Homs –lo llaman así-, ilustra como antes nunca habíamos visto, cuál es su verdadera intención: la consecución de privilegios e incluso en algunos casos, la garantía de poder seguir robando sin que ningún justicia les molestara.
En el fondo venían a decir: como hasta ahora Kiko como diputado, tenía el privilegio de no ser juzgado, pues simplemente defendían que no se le retirara este privilegio –lo que sí hizo el Congreso- y en consecuencia no pudiera ser juzgado.
De todas formas, como dicen que Kiko no ha cometido ningún delito, parece que no deberían estar tan preocupados. ¿O es que por el contrario, saben que sí ha cometido un delito?

La tribu de los “somos independentistas”  se nos muestra siempre en el tono “victimista” que les enseñó el patriarca Pujol, defendiendo unos privilegios que en muchas ocasiones son de carácter personal, como en el caso que nos ocupa.

Por cierto, me he tomado la molestia de buscar el concepto psiquiátrico de victimismo: “El victimismo es un trastorno paranoide de la personalidad, en la que el sujeto adopta un rol de víctima a fin de, por un lado, culpar a otros de conductas propias, y por otro, enarbolar la compasión de terceros como defensa a supuestos ataques”. No sé si encuadra con el tema que aquí traigo, pero ahí lo dejo, a fin de que cada cual pueda extraer sus propias conclusiones.

Ahora Kiko puede ser –y será- imputado, por organizar siendo conseller de Presidencia, una consultita soberanista con urnas acartonadas, el 9 de noviembre de 2014.
Él procesable compareció después de la votación, para calificar la decisión del Congreso como una forma de “judicialización” y “criminalización del adversario político”, en lo que ha calificado como “Operación Cataluña“.
Otra mentira independentista, una más, pues será procesado judicialmente, no por pensar diferente como él dice, sino por desobedecer una sentencia del más alto tribunal del país: el Tribunal Constitucional.
Aprovechó el uso del micrófono, para denunciar que esta actitud contra su persona, sólo responde a una campaña de “propaganda” del Gobierno de “Madrit”. ¡Vaya hombre. Mira por donde! Que un propagandista acuse a otro de su misma actitud, sólo denota y resalta lo que siempre han demostrado ser: unos perfectos hipócritas.

Se dice “off the record”, que en la Mesa del Congreso los independentistas imploraron que no se votara el suplicatorio para que Kiko pudiera ser juzgado, porque con ello lo podrían inhabilitar. Así pues, parece que esta, la vía judicial, no les gusta a los del culebrón “somos independentistas”.
¡Y a mí me parece una solución perfecta para resolver sus cabezonerías!
¿Y Ud. qué piensa al respecto?

Mijail

Etiquetas:


jueves, 24 de noviembre de 2016

Des de la meva finestra


Contractacions polèmiques a l’Ajuntament d’Almacelles 

La regidora del grup municipal d’Almacelles, Almacelles Lliure, Laia Martí, va portar a la Fiscalia ara fa un any, el que ella veia como un seguit d’irregularitats en 38 contractacions de personal interí, fetes en els últims deu o dotze anys per l’Ajuntament d’Almacelles. Finalment, la Fiscalia va ordenar als Mossos d’Esquadra que es personessin a l’Ajuntament per requerir certs documents, cosa que van fer la setmana passada.

La regidora va explicar que en reiterades ocasions, havien reclamat informació al consistori (que presidia ja l’actual alcalde, Josep Ibarz, de CiU) sobre aquestes contractacions, consistents en contractar treballadors per “tràmit d’urgència” i per tant per un termini de tres mesos, però que desprès, veien com continuaven treballant per un termini de fins tres anys.   

La regidora va fer constar, que "quan he tingut dubtes o sospites i no he tingut accés a la informació, tot i el dret que tinc com a regidora, he de fer ús de la justícia, i així ho seguiré fent els cops que calgui".

Posats en contacte amb persones properes a l’alcalde, ens informen de que no hi ha res irregular i que si de cas, pot haver “una petita badada” en un contracte del 2004, però que “tot quedarà en res”.

Es veritat que no tenim més informació sobre l’assumpte i no podem aventurar com ells diuen,  que “tot quedi en res”. Més que res, perquè els fets sembla que hi són, una altra cosa és, si finalment aquets fets acaben sent considerats il·legals o no.
En tot cas, el que està clar, és que no es tracta d’un contracte del 2004, sinó que en són 38. I una cosa que ens sembla si més no curiosa, és que en un termini de dotze anys, se’ns ha citat sense preguntar-ho, l’any 2004?

L’alcalde de CiU, Josep Ibarz, diu que està tranquil, ja que els contractes “s’han fet segons la legalitat”. Però davant de tot el cas també hi pot cabre la sospita, de que CiU hagi estat fent un abús de poder, col·locant a treballar a l’Ajuntament, a segons qui. No seria la primera vegada que això es fa en un Ajuntament.
És molt significatiu, que la regidora Laia Martí, per haver posat la denuncia, diu que l’estan pressionant i que fins i tot, ha tingut que denunciar a la Policia Local, que li llencin ous a la façana de casa seva. I si “tot quedarà en res” perquè algú (o alguns) es molesten en pressionar-la?

Pensem que passi el que passi, la regidora ha complert escrupolosament amb la seva obligació.
És molt penós comprovar com en altres Ajuntaments, apareixen moltes sospites i estranyament, ningú de l’oposició persegueix la veritat ni posa cap denuncia, es a dir, no fa realment d’oposició. En aquests casos pot arribar a semblar, que en comptes de buscar la correcció i la legalitat, d’alguna manera s’estigui alimentant la corrupció.  

Etiquetas:


miércoles, 23 de noviembre de 2016

El Confidente


Cuando los estadounidenses votan en Europa

La entrada masiva de migrantes en Alemania, puso a muchos alemanes en contra de la canciller, Ángela Merkel, por haber permitido su entrada en el país.
La canciller que durante tres mandatos presidenciales, ha tenido muy buena imagen entre la mayoría de sus ciudadanos, estaba perdiendo su glamur presidencial por momentos, tanto es así, que a mediados de septiembre, su partido demócrata cristiano, CDU, registró su peor resultado electoral para el Parlamento regional de Berlín, desde el final de la Segunda Guerra Mundial; en diciembre de 1990, con las primeras elecciones del Berlín unificado, la CDU obtuvo un 40,4% de los votos, en cambio en las elecciones del 18 de septiembre pasado, solo consiguió el 18,1% de apoyos.
El Parlamento de la región de Berlín, es el décimo de los dieciséis que tiene el país y en esos comicios estaban convocados 2,48 millones de electores, lo cual puede dar una medida cierta del poco apoyo electoral que obtuvo la canciller.

Pero el mundo sigue. Y llegando al 8 de noviembre (ya saben, “el primer martes, después del primer lunes”) se celebraron elecciones en Estados Unidos, donde sorpresivamente ganó Donald Trump, el terrible. Dicen que los europeos no votamos en EEUU, pero lo cierto es que los estadounidenses, sí votan en Europa ya sea indirectamente. Y voy a explicarme.

Hasta el día 8, Merkel estaba con un apoyo electoral previsiblemente bajo, e incluso ella había comentado que ya no se presentaría a unas nuevas elecciones.
Pero esas eran las previsiones, porque siete días después y según las encuestas, los electores alemanes cambiaron de opinión: con la victoria de Trump, el terrible, apareció en escena el temor a lo desconocido, quien sabe si recordando desgraciados tiempos bélicos pasados, o si es por aquello de “más vale malo conocido que bueno por conocer”.  Y así, el segundo martes, después del segundo lunes, se anuncia que Merkel volverá a presentarse a una cuarta reelección, en los comicios generales previstos para otoño de 2017, cuando tan solo siete días antes, ya se le consideraba políticamente amortizada.
Norbert Rottgen, el vicepresidente federal de la (CDU), lo anunció en la cadena CNN:
"Se presentará a la reelección, y actuará como una líder responsable. Está determinada y preparada para contribuir y fortalecer el orden liberal internacional. La canciller es una piedra angular de este concepto político, en el que Occidente actúa como un actor global. Por lo tanto optará a la reelección, y actuará como la líder responsable que es", aseveró Rottgen.

Eliminado de la Unión Europea el Reino Unido por el Brexit, la número uno en la UE, nos guste o no, es Ángela Merkel, que se ha apresurado a recordarle a Trump, cuáles son los valores que hay que defender y además, se ha ofrecido a trabajar con él “sobre la base de esos valores”, es decir, a trabajar con él de igual a igual, no a soportar sus ocurrencias.

En base a todo, parece que la lideresa de la UE de momento está ejerciendo como tal y con pretensiones de seguir haciéndolo en un futuro, otra cosa es lo que pueda ocurrir en las próximas elecciones.

La UE está comenzando a transitar por un camino difícil, pero la Unión Europea se creó para eso, para ser una potencia mundial, por tanto veremos si se mantiene en esa aspiración.

Lo que sí puede darse, es que la elección de ese terrible Trump y sus políticas, puedan acabar actuando a modo de catalizador, generando la unión necesaria e incluso la reacción, capaz de hacer más Europa y en consecuencia, todo ello sirva para fortalecer la creación de esa gran potencia que en su día se diseñó 

Etiquetas:


martes, 22 de noviembre de 2016

La Tira


Lleida, on a la llei es elàstica com una goma 

El grup municipal lleidatà del Comú, està denunciant que el 70% de les contractacions signades per l’Ajuntament de Lleida, entre els mesos de gener i octubre de l’any corrent, s’han fet per decret i sense procediment obert de contractació, sense publicitat. En principi aquest grup municipal no ha descobert res de l’altre mon, fa molts anys que es ve fent així, fins i tot, sospitem que des de fa 36 anys. El que costa més de creure, és que “l’oposició” fins ara no ho hagi denunciat.

Tots sabem que les contractacions municipals, fetes “sense concurs, sense publicitat i per decret” són d’allò més sospitoses.
El grup municipal del Comú denuncia bàsicament la “manca de transparència”. Bé, ens sembla que la manca de transparència és una altra característica del govern municipal des de fa molts anys, quasi els mateixos.
Els hi podem documentar com tot i estan en vigor una llei que regula el Dret de Petició, al emparament de la qual, es van demanar per escrit entrades pel Registre municipal, quantitat d’explicacions sobre la tasca de Govern municipal. De tot el qual, només s’ha rebut el “silenci administratiu”, es a dir, la no resposta. I quan un Govern municipal no contesta, presumptament, és que alguna cosa vol amagar. Una situació que transportada a qualsevol país europeu avançat, hauria fet caure el Govern municipal i possiblement s’hauria processat judicialment als seus màxims responsables. Aquí i malgrat tot, aquesta il·legalitat i manca d’ètica, s’ha anat pintant amb aquella pintura “dissimuladora i bananera”, d’allò que en diuen: “aquí mano jo”.  I el poble que ha fet davant d’aquestes actituds de “fets consumats”? Doncs callar i creure, resignadament. No hi hagut fins fa pocs anys, qui hagi criticat i demanat públicament, explicacions sobre les tasques de Govern. Lamentablement, aquest silenci abusiu ens va recordar els millors anys del franquisme.

A les critiques que fa el Comú sobre les males tasques de Govern en contractacions municipals, ha contestat la regidora Tinent d’Alcalde, regidora de Gestió del Recursos Municipals, Hisenda Municipal i Polítiques de Transparència, Montse Mínguez. Realment, ens sembla una ironia del destí que Mínguez sigui regidora de Politiques de Transparència. Però volem fer algunes puntualitzacions. Ella diu: "la Paeria, l'equip de govern estan fent les coses bé i legalment". Aleshores com s’entén que hagi una sentència judicial desfavorable per l’Ajuntament, que fa referència a un tema laboral i que afecta a uns funcionaris municipals.
No entenem, com si es fan tant bé les coses com diu, l’Ajuntament ha hagut de enderrocar, via judicial, els sobre àtics que s’havien construït en un edifici de Prat de la Riba. Ni com es va tenir de tancar l’Empresa Municipal de Serveis Comunitaris, que només era un pou sense fons on eren enterrats milions i milions de pessetes, dels fons municipals i que mai hem sabut on anaven a parar.
Si fan les coses tan “bé i legalment” con ella diu, no entenem com a les eleccions de 2011 tinguessin 15 regidors a l’Ajuntament i en les passades eleccions de 2015, es quedessin en 8.
Tampoc entenem com és possible que un Ajuntament en el que hi un Departament de Transparència, no es respongui als escrits preguntant per les tasques de Govern, que li adrecen els lleidatans.

Els hi volem recordar al grup Municipal del Comú, que l’article 52/1 de la Ley 30/1992, de 26 de novembre, de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común, diu: Para que produzcan efectos jurídicos las disposiciones administrativas habrán de publicarse en el Diario oficial que corresponda”.

Com sempre arribem al mateix punt: sembla haver-hi en aquest país com una obsessió malaltissa, en que el poder no tingui l’obligació de complir les lleis. Però compte, els lleidatans sí que tenim aquesta obligació. Podeu provar si de cas, que us passa si no pagueu l’IBI, o mireu sinó, com ens fregeixen amb les multes semafòriques. 

Etiquetas:


viernes, 18 de noviembre de 2016

Des de la meva finestra


La permissivitat també pot matar

Cada cop hi ha més menors de menys edat que sofreixen un coma etílic, mentre participaven en un “botellón” dels que es venen fent des de fa uns anys per tot el país.
Al mes de juny, l’Hospital de Cruces a Bilbao, va informar que va atendre a diversos menors intoxicats per coma etílic en una nit de “botellón”. Aquest mateix hospital va aprofitar per a informar, que fins i tot havien atès comes etílics en menors de 10 anys.   

El passat dia 1, va morir per la mateixa causa, una menor de 12 anys a Madrid. Havia estat fent “botellón” en el parc d’un poble proper a la capital quan es va desmaiar. Els seus companys en veure que havia entrat en parada cardiorespiratòria i van avisar al 112. Una ambulància la va traslladar a l’Hospital 12 de Octubre, on la afectada no es va poder recuperar dels danys irreparables que va sofrir el seu cos, a causa del coma etílic.
Segons una estadística, on més menors amb coma etílic s’atenen, és a Catalunya i a Navarra-país Basc.

I malgrat que diuen estar prohibida la venda de licor a menors, tots hem vist com en algun centre comercial, es ven alcohol a menors. Sembla que en aquest país, la primera norma sigui precisament, la permissivitat en incomplir les normes.

Tots hem vist també alguna vegada, com a les nostres ciutats, hi ha grups de joves que (generalment amb nocturnitat) fan allò que en que diuen “botellón”, amb total impunitat, es a dir, es reuneixen per a consumir alcohol.

La ingesta d’alcohol en grans quantitats per part de menors (i també de joves) és un problema de salut pública. Un cop més hem de repetir: Sembla que en aquest país, la primera norma sigui, el permetre incomplir les normes.

El que no es pot negar, és que el poder polític i les autoritats competents amb la seva permissivitat (tal i com fan amb altres qüestions), no vigilen gaire la salut dels menors, al menys en aquest aspecte.

Tan difícil fora adoptar el model anglosaxó? Al Regne Unit i als Estats Units, el consum d’alcohol a menors de 21 anys està restringit, només es pot vendre licor en “licoreries” ensenyant un document que acrediti tenir la edat de venda. Hi ha controls policials en aquest sentit a discoteques i locals amb joves, a més de total prohibició de fer “botellón” i similars. I a la botiga que l’enxampen venen licor a menors, queda clausurada.

Al fil de tot, em faig algunes preguntes:
La joventut consumiria tant d’alcohol si no ho fes, a l’emparament del grup?
Perquè no podem copiar algunes bones idees d’altres països i en tot cas, perquè restem entestats en mantenir aquesta permissivitat?
I per acabar, aquesta permissivitat injustificada, forma part potser del “recolzament” institucional que es dóna a la joventut? 

Etiquetas:


jueves, 17 de noviembre de 2016

Diario de a bordo


Unas puertas que giran deben estar bien engrasadas

Si hay alguien que nos puede ilustrar sobre cómo funcionan las llamadas “puertas giratorias”, es el político socialistas Josep Borrell. Él desde 1979, conoce muy bien los vericuetos de lo que antiguamente se llamaban “enchufaderos políticos”.  Se inició en el tema de las puertas privilegiadas, que se abren desde el abuso de poder, cuando era concejal de Majadahonda,  de ahí pasó a ser responsable de política fiscal en la Comunidad de Madrid, después Secretario de Estado de Presupuestos, después Secretario de Estado de Hacienda, desde donde fue nombrado Ministro de Obras Públicas. Fue elegido eurodiputado y de aquí pasó a ser Presidente del Parlamento Europeo.

Cuando acabó su cargo en el PE, tengo entendido que trabajó unos años en CEPSA. De aquí se coloca en el Consejo de Administración de ABENGOA (empresa de renovables  que ahora camina hacia la quiebra), donde se embolsaba los 300.000 euros anuales. Parece que este sueldo se le quedaba un poco escaso, pues tuvo que recurrir al pluriempleo durante este período; ocupó el puesto de Presidente del Instituto Universitario Europeo con sede en Florencia. Ahora ABENGOA quebrada por las deudas, tiene problemas con la justicia y con ella, Borrell, el gran experto en puertas giratorias, acaba de ser imputado en el expediente por la Audiencia Nacional.
Pero Borrell no es sino uno más de entre los políticos de este país, que tienen el privilegio de poder entrar en esas puertas giratorias tan bien pagadas.  El último inventario de políticos  conocidos y que están bien colocados, gracias a haber entrado por una de esas puertas, arroja un saldo de unos 80, con distintos cargos en los Consejos de Administración de grandes empresas. PP y PSOE tienen el 88% de políticos colocados, pero también los hay de CiU, de PNV, de IU y de UPN. ¡Caramba, que esto se pega!

Resulta curioso, o no, que la mayoría de estos recolocados por la puerta giratoria, caigan en sectores donde los paracaidistas no habían tenido nunca ninguna experiencia laboral ni académica.  Aquí cabría salvar en parte a Borrell, que es ingeniero aeronáutico, aunque su formación como tal no sé que pueda tener a ver con las placas solares de Abengoa.
La pregunta que flota en el ambiente es directa: ¿Será que las empresas o los partidos, colocan a sus políticos cesantes a cambio de algo, o todo es una casualidad? ¡Vaya usted a saber!

El último intento conocido y abortado por cierto, ha sido el gobierno del PP, intentando colocar a ex ministro José Manuel Soria como director del Banco Mundial. Al final y como consecuencia de haber salido, ya fuera de refilón en los papeles de Panamá, Soria tuvo que dimitir como ministro y después renunciar al puesto en el BM.

Las puertas giratorias son una lacra prescindible que entre todos deberíamos eliminar, pues no parece que la clase política esté muy dispuesta a hacerlo. Y cómo hacerlo?  Pues mire, los ciudadanos de a pié sólo tenemos la fuerza del voto; procurando estar bien informado (pasotas, no) y no votando a partidos no éticos.
Gran parte de la responsabilidad, sobre la existencia de estas puertas giratorias (que acabamos pagando entre todos) es de los votantes; lo hemos estado consintiendo.

Mijail

Etiquetas:


miércoles, 16 de noviembre de 2016

La Tira

La democràcia de dues lleis: una per a mi i una altra pels demés

Etimològicament parlant, errar ve del llatí errare, el que s’equivoca. Es clar que algunes vegades el que sembla una errada, no és sinó una manipulació, feta tot i posant cara de bona persona. És possible que es posi cara de bona persona, sí, però continua sent una manipulació, es a dir una enganyifa i entenem que com a tal, s’ha de denunciar.

La baralla entre els dos bàndols del PSOE, també va implicar al partit a Catalunya. El PSC, o els que queden al PSC, semblen estar totalment posicionats a favor de la postura del dimitit Pedro Sánchez i així ho va dir el seu “intuïtiu” secretari general, Miquel Iceta: “Pedro por favor, líbranos de Rajoy y del PP”.

El trencament va arribar quan al Congrés es va votar la investidura de Rajoy com a president del Govern. L’acord votat per part del Comité Federal i la Gestora, va ser abstenir-se per tal de que es pogués fer la investidura. Els set diputats del PSC al Congrés van trencar l’acord no abstenint-se, sinó votant en contra.
De seguida es van aixecar veus al PSOE demanant instal·lar el PSOE a Catalunya. De fet estan recollint signatures i ja n’hi ha unes quantes. Un sector prou important del partit, cansat ja de tants anys de deslleialtats, el que demana és trencar totalment amb el PSC.

Davant l’enrenou, Miquel Iceta va tenir d’anar ahir a Madrid, per a donar explicacions davant el president de la Gestora, Javier Fernández. Pel que sabem, no van arribar a cap acord, més enllà d’allò que és diu, procurar no tancar la porta. O dit en les seves paraules: “seguirem parlant del tema”

A pesar de tot, l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, es dedica a defensar la deslleialtat comesa en la votació al Congrés. Diu que “s’ha de cosir i sumar, ja que els socialistes catalans són imprescindibles per a un projecte de progrés a tota Espanya”.
Escolteu senyor Alcalde amb vocació de sastre a temps parcial, a veure si ho entenem: es pren un acord democràtic en el si del Comité Federal i el PSC, havent participat en l’acord que s’ha pres, no respecta la decisió?
Vaja un sentit democràtic demostreu tenir al PSC, oi que sí senyor Alcalde? Així us va. Sou president d’un partit que va enrere com els crancs, a part de que durant els vuit anys que vareu governar a la Generalitat, els ciutadans de Catalunya no vam veure cap “progrés”, si de cas devia progressar la gent del partit. Els altres no. 

Va afegir que als set diputats del PSC al Congrés, que van votar en contra de l’acord, no se’ls pot sancionar. Escolti Alcalde, i així com és que vostè ens sanciona als lleidatans amb els seus radars semafòrics si no passem en verd?
Com us ho feu, que sempre teniu dos lleis?

Etiquetas:


martes, 15 de noviembre de 2016

El llapis impertinent

Manifestació sobiranista de novembre a Barcelona 


Etiquetas:


lunes, 14 de noviembre de 2016

El confidente


Encuestas: son información o herramienta?

En estos últimos años, hemos visto como en nuestro país las encuestas electorales han resultado ser tan poco certeras, que parecían haberse confeccionado en la tertulia de un café. Pero estas predicciones tan poco acertadas se han dado también en otros países en el último año: quedamos poco menos que en estado de shock, con el Brexit de Reino Unido, con el NO al plebiscito colombiano y ahora con la elección de Trump; en todos estos casos hemos visto, como habiéndose predicho lo que no podía pasar, ha acabado pasando.

Es cierto que cuando se confeccionan encuestas se parte de una apreciación de probabilidades y que esta singularidad se encuentra encerrada en un algoritmo informático, pero el no hacer diana en las predicciones, puede devenir de un factor erróneo en ése algoritmo, de un empeño ciudadano por mentir sistemáticamente cuando se es encuestado, o también y por qué no, de una manipulación interesada de los resultados. Incluso, de una combinación de los tres factores.
Existe una vieja teoría manipuladora, según la cual, tergiversando los resultados de las encuestas, se confortaba a los electores, se podría influir en la voluntad de algunos indecisos. Como decía cierto político: “Si las encuestas dicen que subimos en votos, subiremos de votos”. 
Las encuestas indican unos resultados, pero al final resulta que no es así: hay electores que imaginan distinto y ven distinto, unos electores en los cuales no se puede influir con una herramienta direccionista, cual puede ser aconsejar el voto por simpatía,  desde la predicción de “una voluntad mayoritaria”. También puede efectivamente suceder como dicen algunos, que los encuestados al verse conminados a confesar su voto con antelación, se sientan violentados de alguna manera y decidan engañar en sus respuestas, es lo que llaman “voto oculto”.

La semana anterior e incluso en esta, los medios de información han publicado cantidad de artículos, algunos intentando explicar, por qué se equivocaron las encuestas en las elecciones de EEUU. Sin embargo en algún periódico estadounidense la predicción venía siendo clara y nítida; “En algunos estados puede ganar Trump, porque ha conseguido atraer a los blancos de clase media y ello le da una gran fortaleza”.

Ni conseguiremos averiguar si ante estas elecciones se usaban las encuestas en forma de herramienta, o si simplemente se atendía a confortar la posibilidad que contemplaba el sector “bien pensante”. Lo que no puede negarse, es que no se leyó con objetividad el detalle de la situación.

De la cantidad de teorías que se están publicando, me quedo con una que me podría parecer verosímil: los dos partidos, demócrata y republicano, tenían encuestas previas fiables que indicaban cómo un buen porcentaje de votantes estaban muy quejosos de sus acciones de gobierno. Ambos partidos podían ignorar este parámetro o no.
El partido republicano para salvar este escollo e intentar ganar las elecciones (no olvidemos que tienen mayoría en el Senado y en el Congreso, circunstancia nada común), habría ideado una estrategia: poner de candidato a un outsaider, es lo  que ellos llaman forastero cual es Trump, puesto que no es militante del partido. El candidato para llamar mucho la atención y que se hable de él continuamente, escenificaría ante la televisión llamativas escenas, algo que a Trump no le supondría ningún esfuerzo dado su pasado televisivo. Ante las barbaridades que decía el candidato, el partido haciéndose el ofendido, le retiraría públicamente su apoyo con objeto de transmitir a los votantes, la imagen de que votando a Trump votaban solo a Trump y no lo hacían al partido.
Claro que cuando Trump gana las elecciones por tanta mayoría, las gana también el partido, mientras y durante la campaña electoral, las encuestas habrían tranquilizado a los electores que temían a Trump.

Curiosamente ahora, que el partido republicano tiene mayoría en las dos Cámaras, las personas influyentes del partido que tanto han criticado a Trump por sus ocurrencias, han dejado de criticarle. 

¿Qué ocurre, han cambiado de opinión, o es que simplemente se ha acabado la función y se ha bajado el telón?

Etiquetas:


viernes, 11 de noviembre de 2016

Àudio visuals i divulgatius


Mambo number five (Lou Bega)   

Etiquetas:


jueves, 10 de noviembre de 2016

El Confidente


Trump, presidente

Hacía tiempo que la mayoría de los medios de comunicación (aún de colores políticos distintos) no coincidían en algo: en que sorpresivamente, Trump ha ganado las elecciones en EEUU.
Es cierto que ha supuesto una sorpresa para el mundo occidental, pero no tanto porque los norteamericanos hayan votado mayoritariamente a Donald Trump como futuro presidente, sino porque nadie fuera capaz de predecirlo.

Hasta el pasado lunes las empresas demoscópicas nos decían que la candidata demócrata, ganaba por cuatro, ocho o diez puntos, pero hete aquí que ha sucedido todo lo contrario.
Seguramente, si hicieran las predicciones electorales los más viejos del lugar, sería lo mismo y encima se ahorrarían mucho dinero.

Después de comprobar lo poco certeras que fueron las previsiones con el Brexit inglés, con el referéndum colombiano sobre las FARC y visto lo de las elecciones USA, me pregunto para qué sirven tantas sesudas encuestas, tanto “big data” y tantos analistas, si no son capaces ni de aproximarse a los resultados electorales. ¿No hubieran sido más certeros y hubieran quedado mejor, haciendo una encuesta seria en Ohio, cuando se sabe por tradición, que este estado siempre vota a quien será presidente?

Las claves del éxito de Trump pueden ser varias. Recordemos que hace un año nadie hubiera apostado un solo dólar por él como presidente, pero parece ser que tenía un plan, o si se quiere una intuición. Parece que Trump ha sabido leer el descontento ciudadano mayoritario con la administración Obama y anteriores, un descontento incluso con algunas cuestiones del establishment que ha denunciado, por supuesto a sabiendas de que ello gustaría a sus potenciales electores.

De hecho, el New York Times venía publicando (y el lunes lo repitió) un dato significativo al que parece nadie hizo caso; decía que el candidato Trump estaba liderando una campaña inverisímil y a menudo amenazante contra la élite política. Que mantenía una ligera ventaja en algunos estados y que ello se podía explicar, porque “había atraído a los electores blancos de la clase trabajadora, lo cual le daba una gran fortaleza”.

Que la administración Obama, habiendo sacado al país de la crisis, dejando la tasa de paro en el 4,9%,
mientras ha bajado el poder adquisitivo de la clase media, después de haber duplicado la deuda pública del país, es algo que ha podido pasar factura al partido demócrata, habiendo podido aconsejar votar a Trump incluso, no por convencimiento, sino como castigo al partido demócrata, visto que Hillary forma parte de establishment. Podríamos estar ante un voto por motivos de “bolsillo”, si no fuera porque seguramente existen otros factores que pueden ayudar, como es el tema de la emigración, el modelo comercial, la defensa de su entidad cultural estadounidense y las medidas antiterroristas.

Sin embargo, el programa del candidato ganador apenas tiene ideas económicas, si acaso unas intenciones keynesianas: arreglar infraestructuras y bajar impuestos. Por tanto, no se puede considerar que su programa económico fuera demasiado atrayente.

Otro motivo indudable en su victoria, es que Trump estaba en cualquier canal de la televisión; era actualidad, ya fuera como payaso, racista, machista, e incluso haciendo de muñeco. Daba igual; el caso era tener publicidad y presencia en los medios para colocar insistentemente su mensaje: “Los americanos primero”, con todo lo que ello conlleva, que no es poco.
En todo caso, veremos qué hace Trump por mejorar las condiciones de vida de la clase media y cómo defiende a los americanos.

Algo que ha hecho Trump en su infumable campaña, es reventar aquello que se llama lo “políticamente correcto”; digamos que ahora se puede hablar con toda crudeza sobre cualquier tema.

Ayer también, los medios se pusieron de acuerdo en criticar a Hillary Clinton, por no comparecer inmediatamente después de conocerse los resultados electorales; puede que no tuviera escrito su discurso, por creer firmemente que iba a ganar.

De momento las empresas demoscópicas, no nos han dicho cómo puede acaba esta aventura, claro que tampoco supieron predecir los resultados electorales. En el futuro, mejor será que publiquen todo lo contrario a sus previsiones, quizás así acierten.   

Etiquetas:


miércoles, 9 de noviembre de 2016

Redacció


Eleccions a
Estats Units

Donald Trump president.

Hi pot haver un “show” presidencial continuo...

Que no ens passi res...!    

Etiquetas:


martes, 8 de noviembre de 2016

El Confidente


¿Podría seguir España, el nuevo modelo de pensiones alemán?

El Gobierno alemán, creó en 2007 un fondo de pensiones provisionado, al que llamó “Kapitalstock”, el objeto no era otro que proveer el coste futuro de las pensiones, dando un ejemplo decían, de política de pensiones sostenible, sin embargo los bajos tipos de interés, hizo que los beneficios obtenidos en la inversión de los fondos fueran muy bajos y por tanto, en diciembre de 2015 ya solo quedaban 2.300 millones, tanto es así que han tenido que provisionar otros 590 millones más de los previstos.
Ante esta situación el Gobierno alemán acaba de proponer en el Bundestag, rechazar un aumento de impuestos por el concepto pensiones y dotar una partida presupuestaria para cubrir el menor rendimiento del fondo, lo cual es visto por la oposición, como admitir que el “Kapitalstock” no servía para garantizar el pago de las pensiones previstas.

Una medida complementaria que propone el Gobierno, en aras de mejorar el rendimiento del fondo, es que el Bundesbank pueda invertir hasta un 20% del fondo, en vez de un 10%, como había sido hasta ahora.

Estando así las cosas, en enero del próximo año, entrará en vigor una reforma de las pensiones que a groso modo podría resumirse en: jubilación a los 67 años, siendo el importe a percibir de al menos el 43%, de los ingresos medios percibidos durante la vida laboral. Mientras el Bundesbank sigue pidiendo que se aumente la edad de jubilación a los 69 años, el propio ministro de Finanzas, Wolfgang Schauble, pide que se eleve hasta los 70 años. 

La ley que entrará en vigor el 1 de enero, cambia la base de cálculo para el importe: un 60% será la pensión devengada, pero el 40% restante se calculará de acuerdo con la situación personal del nuevo pensionista.
Otra novedad, es que las empresas puedan dar trabajo a pensionistas sin tener que cotizar por ello,
lo cual se viene a reconocer implícitamente, que
existe un amplio grupo de pensionistas que no pueden subsistir con su pensión; sin duda un afeamiento de los dos sistemas de pensiones, el actual y el que entrará en vigor en enero.

En España tenemos un problema igual al de Alemania; la hucha de las pensiones se acaba, al filo de lo cual, se está hablando hace tiempo de la necesidad que hay, de reformar el sistema de pensiones. Al hilo de todo lo cual, nos podríamos preguntar, si aquí no se estará pensando en copiar el modelo de pensiones alemán?

Etiquetas:


lunes, 7 de noviembre de 2016

La Tira


A Lleida hem donat el “sorpasso”

El cas recientment destapat, sobre l’especulació que va portar a terme el Senador de Podemos, Ramón Espinar, a la ciutat de Alcobendas, on en nou mesos va guanyar 35.000 euros, al adjudicar-li un pis VPO quan no reunia les condicions, al no tenir un sou que li permetia afrontar el pagament , ha llençat també al debat públic, els abusos que des de fa més d’una cinquantena d’anys, es venen donant amb els Pisos de Protecció Oficial (VPO, o VPP) i amb els que alguns s’han enriquit i de quina manera.

En les dues últimes dècades a Espanya, sembla ser que les autoritats locals i autonòmiques van veure una bicoca en el “boom” immobiliari. Molts ens municipals d’habitatge van impulsar i de quina manera, les VPO abans de la crisi, fent encarir les condicions d’accés.

La definició de VPO, o VPP (depenent de la Comunitat Autònoma on es trobi), podria ser aquella que busca afavorir als ciutadans amb les rendes més baixes, per tal que puguin llogar o adquirir un habitatge digne, a un preu que estigui d’acord amb les seves possibilitats.  

El menor preu final que ha de tenir un pis de VPO, parteix de que l’administració local posi el pati i el promotor obté uns ajuts econòmics per part de l’Estat i les CCAA. Com a contraprestació, tenen limitada la superfície i a més no es pot vendre a preu lliure mentre no hagin passat deu anys. En tot cas, per a poder vendre un pis VPO abans dels deu anys, s’ha de demanar autorització a la CCAA, però el preu ha de ser sempre el marcat per les VPO, no superior.
Per tant, es de suposar que el preu d’un pis VPO ha de ser sempre inferior a un pis de preu lliure, no obstant això i segons les taxacions que regularment publica el Ministerio de Fomento, es veu com hi ha algunes províncies on el preu de les VPO queda per sobre del preu d’habitatge lliure. Però mira per on, a Lleida hem donat el “sorpasso”, ja que estem en el primer lloc de l’estadística dels pisos VPO que estan més per sobre dels de preu lliure:


Tal vegada se’ls hi hauria de demanar explicacions als responsables que controlaven l’accés i el preu a les VPO a Lleida, perquè no s’entén la raó de tot plegat.

Què passaria en el supòsit de que a algú, responsable de cert alt càrrec municipal, li hagués estat adjudicat un pis de protecció oficial, quan no se li podia adjudicar per motius econòmics, però a més, pocs anys desprès aquest pis s’hagués venut a un preu superior al oficial?

De moment el que està clar, és que a Lleida hem donat el “sorpasso” en quan a preu de les VPO, no ens sembla una bona mesura “socialista”, o una dada de la que pugui presumir un Ajuntament “socialista”.
Què està passant aquí?   

Etiquetas:


viernes, 4 de noviembre de 2016

Àudio visuals i divulgatius


Lección de filosofía japonesa


Etiquetas:


jueves, 3 de noviembre de 2016

El llapis impertinent

La Junta de Andalucía demana arxivar l’expedient judicial on s’imputa al ex president Chaves


Etiquetas:


miércoles, 2 de noviembre de 2016

Des de la meva finestra


Una destil·leria d’odi al Congrés de Diputats

El dissabte passat va tenir lloc la investidura de Mariano Rajoy com a President del Govern. Que la investidura sortiria endavant era una cosa que estava assegurada, ara bé, els “petits incidents” que podíem sorgir no estaven previstos. Amb diputats tant “teatreros” podia passar de tot i així va ser.

En principi, l’atac del grup antisistema sobre els qui volen mantenir el sistema estava totalment organitzat: els “podemites” atacarien a PSOE i PP, els “etarres” atacarien de forma hipòcrita al PSOE i finalment, els “republicans catalans” atacarien feroçment les essències i els fonaments del PSOE.
D’acord amb el debat que vam veure, aquest semblava ser l’esquema de treball del dia, per part del grup “antisistema” que havien programat com  la intensitat de l’atac aniria de menor a major, tot amb la intenció de donar a entendre al cap i a la fi, que només ells, els “antisistema”,  són “l’esquerra”.

La intervenció de Gabriel Rufián per part de ERC, va passar de criticar que el PSOE abstenint-se en al votació, estava recolzant a la dreta corrupta del PP, a arremetre contra les essències del PSOE, com si vingués a dir, que aquest partit ha deixat d’existir: “Nunca más vuelvan a decirse socialistas, nunca más vuelvan a decirse obreros; traidores es el único nombre que merecen”. 
En aquest punt vaig trobar a faltar un atac defensiu i dur, per part del portaveu del PSOE, tot i recordant-li a Rufián, que el seu partit, ERC, està governant a la Generalitat, amb la dreta catalana esquitxada per un llistat de casos de corrupció. També li podia haver demanat, que li expliqués en quina institució governada, o co-governada per ERC s’ha aplicat politiques d’esquerra (ajuntaments, Generalitat)?

Fora difícil trobar en l’historia del Congrés, una intervenció més gruixuda i agressiva. La mirada d’odi i enrabiada de Rufián, va donar la sensació que pregonava, la irracionalitat, el menyspreu a la paraula i a la intel·ligència, tot i fent bandera de la violència.  

Ho va resumir molt bé la diputada Ana Oramas, qui va lamentar: “No se puede  ser tan joven y tener tanto rencor”... “La gente joven, tiene que  vivir de la esperanza, no del odio, no del rencor”.

El fons de tota aquesta historia podria ser aquest: el grup “antisistema” del Congrés no està gens interessat en portar a la Càmera un projecte de govern alternatiu, possible i detallat  “d’esquerres”, quan ha tingut un any per a fer-ho, només ha demostrat anhelar tenir el poder. 

I ha conceptes que queden en la memòria per a sempre: l’esquerra clàssica ha de prioritzar el benestar de la gent, procurant tenir una utilitat pels ciutadans, en canvi els “antisistema”  que vam veure al Congrés semblen tenir altres projectes. Escampar odi, mai ha estat un projecte d’utilitat pels ciutadans. 

Etiquetas:


This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]