viernes, 17 de julio de 2015

Redacció


Benvolguts lectors,
aquesta pagina quedarà temporalment sense actualitzar, perquè marxem una temporadeta de vacances.

Fins la propera.



¡Que tingueu un bon estiu i unes bones vacances !

Etiquetas:


La Tira


Manifestació a la plaça Paeria

Últimament hi ha alguns esdeveniments que semblen anar una mica avançats i potser hi té a veure la conveniència política, però a Lleida acabem de veure un assaig de les manifestacions previstes pel 11 de setembre vinent, amb una assistència de unes 1.000 participants (segons la Guardia Urbana) en forma de manifestació contra el pacte municipal PSC-C’s.

El motiu que donen, en el pacte de Ros pel PSC,  amb Ribes de C’s, per sumar 12 regidors al Consistori de Lleida, són uns punts que aixequen butllofes entre els independentistes lleidatans: la cooficialitat del castellà i català a la Paeria, el no incorporar l’Ajuntament de Lleida a la Associació de Municipis per la Independència i que no onegi cap bandera estelada en espais públics.
En el primer punt, només podem dir que la Constitució ja parla de la cooficialitat de les dues llengües en les autonomies (si és que hi són), per tant en tot cas, el que han de fer es demanar canviar aquest article a la Constitució. De la mateixa manera, no es pot penjar banderes no oficials als espais públics (tot incloent-hi la Seu Vella, que també s’hi pengen), el que han de demanar doncs en ambdós casos, és canviar la llei.

Els assistents van escridassar amb ganes a Ros, pel seu pacte que van titllar de “vergonyós”, mentre una senyora va col·locar una escala sobre la paret de l’Ajuntament i pujant per ella va penjar una bandera estelada en una finestra. Els crits de “Ros dimissió”  “Ángel Rubio, dimisión” i “Independència” van omplir la plaça de la Paeria.

Va estar un acte convocat per Omnium (que tots sabem sempre ha estat al costat de CiU) i ANC (controlada por ERC).
Creiem que no és gens dubtós, que únicament defensaven la Independència (que en aquests moments és una altra il·legalitat), però no es va sentir cap més altra revindicació. Es veu que aquest col·lectiu no s’ha adonat de que a l’Ajuntament de Lleida, s’hauria de baixar l’Impost de Bens Immobles, senzillament perquè el valor dels pisos ha baixat a preu de mercat en un 30%, quan l’Ajuntament de Ros no se’n ha volgut assabentar mai i ens posa la mà a la butxaca cada any amb nocturnitat i traïdoria.
Que la plusvàlua està disparada, al igual que la resta d’impostos, incloent-hi el de circulació.
Que les obres faraòniques que s’han fet a Lleida han de passar per una auditoria independent, per tal d’esbrinar quant han costat realment, i si vist la utilitat pública que tenen, si hi havia motivació administrativa suficient, com per a gastar tants diners en aquestes obres.
Potser calia reivindicar, més retornar els elevats deutes municipals i molt menys amagar la documentació als ciutadans que la vulguin veure. Sembla que el col·lectiu no sap de la manca de transparència municipal que arrossega aquest Ajuntament, des del alcalde anterior fins avui.
Tampoc deuen saber que Ros ha estat denunciat des del mes de novembre a la Fiscalia, i a hores d’ara encara no ha aparegut un comunicat dient que la denuncia s’havia arxivat.
Veiem que ignorem a tall de exemple, com en un municipi de 3.500 habitants, on hi havia també la concessió a una empresa privada, han remunicipalitzat el servei de recollida d’escombraries, perquè ara els hi costa la meitat.
Qui sap si fent-ho amb el servei d’aigua potable, no  també passaria el mateix i ens podrien baixar l’elevat  preu del rebut de l’aigua.
Amb totes aquestes rebaixes de carrega impositiva, s’ajudaria a capejar la crisi a moltes famílies. També ajudaria, que l’Ajuntament fes politiques industrials per atreure a empreses que ara estan per pobles de la província. Crear llocs de treball, també ajudaria a moltes famílies.

Malauradament, sembla que al col·lectiu independentista manifestant, únicament l’interessa “la independència” per sí mateixa, però no li semblen  interessar els problemes del poble. Malament anem.

D’altra banda, sorprèn que els militants del PSC a Lleida, expressin sentir-se “descol·locats” pel pacte, és com si diguessin que el pacte només és obra i voluntat de Ros, es com dir que ells no pinten res en les decisions del grup municipal.
Un consell els hi podem donar als militants, si volen quedar “col·locats”, que mirin tot el que ha fet Ros a l’Ajuntament de Lleida (de la qual cosa en són políticament corresponsables) i segurament es “col·locaran” ells sols, de cara a la paret. 

Etiquetas:


jueves, 16 de julio de 2015

El llapis impertinent

Manifestació davant la Paeria contra el pacte de Ros 


Etiquetas:


miércoles, 15 de julio de 2015

El Confidente


La jugada griega

Durante la noche del pasado viernes, el Parlamento griego votó aceptar la petición de rescate a la Unión Europea, tal y como la había planteado su gobierno. Una petición que por cierto, es muy parecida a la que hace quince días le hizo la UE al gobierno griego, cuyos representante se levantó de la mesa muy irritado. Tsipras convocó seguidamente un referéndum, que en esencia parecía una absurdez. Ahora sabemos que esta convocatoria no era tan aparentemente absurda; Tsipras tenía (y tiene) un incendio dentro de su coalición Syriza. Se trataba de recabar de sus ciudadanos, un apoyo moral que estaba perdiendo el primer ministro entre sus propios compañeros de coalición.
En la votación parlamentaria del viernes-noche, la propuesta de Tsipras no fue apoyada por 19 parlamentarios de Syriza, lo cual en teoría y si se mantuviera, le dejaría sin mayoría parlamentaria.

La ecuación griega solo tenía dos soluciones posibles a grandes rasgos: Grecia podía aceptar las condiciones de la UE para obtener más financiación, que le permitiera pagar los vencimientos de su deuda, o abandonar la UE.
Por descontado que no se puede culpar a Tsipras de la desastrosa situación de Grecia que se arrastra desde los últimos 30 años, pero sí de no afrontar con seriedad el problema; Tsipras como gobernante ha sido un desastre y tendrá que hacer al final, nada menos que lo contrario de lo que prometió en su programa electoral. Pero es que convocó un referéndum donde ganó el no aplicar la dura receta que tendrán que tragar los griegos, y después Tsipras ha aceptado todo lo contrario. Ahora acaba de añadir, que él ha firmado un acuerdo en el que no cree. Es decir, su fórmula y ya se está viendo, es decir blanco y hacer negro.

Se ha hablado mucho de la presión geoestratégica, es decir, de que Grecia hacía valer su ubicación geográfica acercándose a Rusia (también a China).
Por lo que sabemos, Estados Unidos habría presionado mucho a la UE para llegar a un acuerdo con Grecia, no en vano EEUU mantiene sus bases y posiciones militares en Grecia.

Cual si de una partida de poker se tratara, el audaz Tsipras, fue a reunirse con Putin, dando a entender que podía tener algún “as ruso”, entre las cartas que él podía jugar. Sin embargo no era así; Putin le escuchó pacientemente pero al llegar al apartado de las ayudas económicas, este le ofreció a Tsipras una financiación al 5%, es decir 3 puntos más de lo que paga Grecia en la UE. Es una forma si se quiere elegante de decirle que no, que Rusia no está para perder un dinero que no tiene, pero también podría dar a entender, que en este momento y aunque la tentación sea fuerte, ayudar a Grecia no es ninguna prioridad para él. Es decir, Putin no está para atender más batallas, entre otras cosas, porque se supone que no debería interesarle demasiado, enfrentarse a unos buenos clientes centroeuropeos de gas ruso.

El viernes las bolsas europeas ya comenzaron a subir una media del 2,5%, síntoma inequívoco de que la intención de la Troyka, salvo un imponderable, era alcanzar un acuerdo entre Grecia y la UE.

El fin de semana, la UE aceptó dar otro rescate a Grecia. Un tercer rescate que habrá que sumar a los otros dos anteriores y comprende: el 25% de la deuda griega existente en 2012 (se les hizo una quita del 75%, o lo que es lo mismo, 100.000 millones), más los tres rescates y que en conjunto podría acabar sumando unos 393.000 millones de euros, lo cual viene a ser una cifra como para ser tenida en consideración. 

Desde hace muchos años, ha sido una costumbre griega,  que los políticos les digan a los votantes solo lo que les interesa oír. Por ello, no son pocos los europeos, que no se sienten identificados con el acuerdo, al verlo como la continuidad de una tomadura de pelo, por parte del gobierno griego de turno a Europa, a lo largo de los últimos años. Lo cual por otra parte, resulta una visión inevitable, si tenemos en cuenta que Grecia, o por lo menos muchos griegos, han vivido opíparamente de los fondos europeos, mientras la fiscalidad griega con objeto de recaudar impuestos para financiar el Estado ha sido inexistente.

Si la UE no consigue que Grecia adopte una fiscalidad similar a la de los países socios de la eurozona (y ello supondría un gran cambio social), Grecia no podrá devolver ningún rescate, pues resulta imposible sacar de donde no hay.
Tampoco parece muy descabellado pensar, que este acuerdo no supone sino un aplazamiento de tres años la salida de Grecia del euro, por impago de su deuda. Con lo cual a muchos europeos solo les quedaría la rabia y la impotencia, de haber estado financiando a fondo perdido, a un Estado de la Unión durante años, dándoles innecesariamente, una subvención a un país que se ha comportado como un estafador y un trilero.

Etiquetas:


martes, 14 de julio de 2015

Opinió


Lleida a les fosques (7)

“Una societat sense informació és una societat sense opinió”
  
Doncs anem a informar. El passat dijous 9 de juliol l’Àngel Ros es va vendre la nostre estimada Paeria a les forces espanyolistes que van concórrer a les darreres eleccions municipals.

Aritmèticament res a dir, els lleidatans i lleidatanes varen votar en llibertat i els resultats són els que són, per a mi s’han d’acceptar, però ja vaig veure que quelcom no aniria bé.

He intentat saber el perquè d’aquest pacte vergonyant entre el PSC-PSOE, Ciutadans amb el remat del PP. La veritat que he trobat, supera qualsevol imaginació.

El Ros s’ha venut l’enteniment i ha volgut tancar qualsevol manifestació catalanista en el nostre ajuntament i per tant qualsevol suport al procés d’Independència, per poder col·locar de nou al seu gendre entre d’altres i tapar alguna presumpta i possible corrupció.

Crec que no tenia cap dret a fer-ho perquè la nostra ciutat es plural i sempre ha estat una ciutat progressista al servei dels interessos del nostre país, i un Alcalde ho es de totes les ciutadanes i els ciutadans, no pot en un acord conculcar drets i llibertats.

Així doncs el proper dimarts, a dos quarts de vuit, hi haurà una concentració a la plaça de la Paeria, que espero sigui massiva, on els presents com a mínim demanarem que l’Àngel Ros rectifiqui la seva malifeta o que plegui. Qui sap si també començarem a recollir signatures per a que l’Estelada onegi al balcó de la Paeria el proper 11 de Setembre.

El que ha fet l’Àngel Ros es tan greu, que ha amenaçat de modificar el Reglament d’Usos del Català al nostre Ajuntament, que ha traspassat totes les línies vermelles i per tant ja no cal amagar, i a partir d’ara haurem d’informar que totes les coses que realment passant a la nostra Paeria. Començarem per explicar que el Ros compta en tenir controlats els mitjans de comunicació de Lleida. Així en el Decret que es va aprovar el passat dia 9 i pel que fa referència als càrrecs de confiança, va anomenar a la cunyada del Cap del grup mediàtic més important de Lleida, directora de Recursos Humans de la Paeria. Va nomenar directora de Magical a l’esposa del Director de local del mateix mitjà. Té col·locada a la Paeria a la esposa del presentador del grup televisiu del mateix mitjà. També des de fa anys té col·locat un locutor de ràdio que no ha xafat mai el seu lloc de treball, es a dir només cobra de l’ajuntament,  cas en el que a mes a mes estaríem davant d’un possible delicte laboral, a veure que fa l’Inspecció Laboral.

Pregaria també a l’Àngel Ros que al menys als seus nous socis els hi ensenyes els comptes de la Llotja degudament auditats per una empresa externa. Que els hi expliqui els "artilugis" comptables emprats per la construcció de la caserna de la Guàrdia Urbana. O be l’expedient de la construcció del pàrquing de la plaça Ricard Vinyes inclòs el “pelotazo”final de venda de la concessió per la UTE constructora, entre altres casos… Potser els actuals socis es retirarien d’aquest pacte amargant.

Com diu un amic meu, encara ens queda la Fiscalia Anticorrupció. 

Àngel Ros, de torres mes altes n'han caigut, infravalorar als lleidatans i lleidatanes ha estat un greu error.

Àcrato Vidal

Etiquetas:


lunes, 13 de julio de 2015

La Tira


“Els diners públics no són de ningú” 

Fa uns tres anys, el President de la República Federal d’Alemanya, Christian Wulff, va tenir que dimitir per a preservar la honorabilitat del càrrec, davant la sospita de que hauria pogut cometre un tràfic d’influències. El presumpte delicte hauria consistit, en rebre un préstec (que estava tornant sense cap problema) a un tipus d’interès inferior al del mercat, la qual cosa resulta sospitosa i algun motiu devia tenir?

Segurament a Alemanya les coses no són perfectes, però ens sorprenem i envegem, de la manca de tolerància social, política i mediàtica, que hi ha allí amb la corrupció.

El sindicat CGT va denunciar al jutjat, un seguit de  presumptes casos de prevaricació i tràfic d’influències a la Diputació de Lleida. La noticia es va publicar ja fa unes setmanes en dos diaris locals i en un altre barceloní, però aquí no ha passat res, ni l’entorn social, polític i mediàtic han sabut reaccionar, mentre que en el jutjat la Fiscalia no ha dit res, a pesar de que segons tenim entès, CGT va adjuntar a la denuncia totes les proves documentals dels fets.
De tota manera, la rapidesa no és precisament el fort de la nostra Administració de Justícia, només cal recordar, que el 18 de juliol de 2011, el Tribunal Constitucional, va dictar sentencia en el cas Vera, un procés penal que va començar al 1994 (17 anys de procés judicial).

Malgrat tot, el president en funcions de la Diputació denunciat, va tornar a ser elegit nou President el dissabte passat, amb el suport de ERC i PSC.
Deduïm per tant, que la tolerància social, política i mediàtica que tenim aquí a la corrupció (o a la presumpta corrupció), és pràcticament inexistent.

Cal recordar aquí, les paraules de qui era ministra socialista andalusa amb Rodríguez Zapatero, Carmen Calvo, quan en unes declaracions a la premsa va comentar que “el dinero público no es de nadie”. Un comentari que denotava ja una manera de fer les coses, ratificada desprès pels casos dels ERES i Cursos de Formació fraudulents andalusos. En tot cas, són els dos casos de presumpta corrupció, amb un major import defraudat dels que es tenen noticia a tota Europa.

Aleshores, no és d’estranyar el que ha passat a la Diputació de Lleida, on s’ha nomenat President a una persona denunciada al jutjat sense posar-li cap condició ni una (igual que a l’Ajuntament de Lleida). Sembla per tant, que el seu partit no té massa sensibilitat ètica, la qual cosa no ens estranya desprès de veure esclatar el cas Pujol amb totes les seves derivades. I que podem dir, dels altres dos partits que l’han recolzat?
Desgraciadament, una vegada més cobren tota la seva dimensió, les paraules de la ministra socialista de Zapatero: “El dinero público no es de nadie”.  Aquesta ex ministra, una de dues, o estava molt equivocada, o ho feia veure: els diners públics són de tots i tots tenim dret a demanar comptes als administradors, si considerem que des del abús de poder ens sentim perjudicats perquè no s’ha complert la llei. Aquest fora un veritable canvi cultural que fa molta falta en aquest país. El canvi judicial també.

Etiquetas:


viernes, 10 de julio de 2015

El llapis impertinent

Ros fa un pacte amb PP i C’s per continuar governant la Paeria


Etiquetas:


jueves, 9 de julio de 2015

Des de la meva finestra


Les ziga-zagues dels “indignats”

Ada Colau es va convertir en la primera alcaldessa “indignada” de Barcelona. Segons algú que l’acompanya en la candidatura, és el “triomf dels descamisats”, traduït podríem dir, que va aconseguir ser alcaldessa amb els vots dels barcelonins, indignats, que mostren una gran desafecció política amb els partits tradicionals. És en definitiva el vot del cabreig, que només pensa en castigar als que considera tenen un comportament molt poc correcte, però que confia àmpliament amb qui mai ha governat.

Cadascú pot votar a qui vulgui, malgrat que fora aconsellable votar, tenint en compte les intencions polítiques de qui es vota, es a dir, saben les intencions de futur, perquè les polítiques ens afecten als drets i també a la butxaca. Aleshores està molt bé votar avui, en contra dels qui ens han portat fins aquí (econòmica i socialment parlant), però potser també fora interessant pensar en el demà, es a dir, en les polítiques que faran. I aquesta segona consideració sembla ser que no s’ha tingut en compte.
Un bon exemple venen a ser, les “Colauades” amb les que setmana a setmana, ens ve sorprenent l’alcaldessa indignada de Barcelona.
El principal actiu de Colau, va ser que es va erigir en defensora dels desnonats amb la seva plataforma anti-desnonaments (PAH). Diu i es veritat, que aquestes famílies tenen dret a tenir un pis per a viure, malgrat que, Colau oblida que els creditors dels desnonats, també tenen dret a reemborsar els seus crèdits o pel contrari, el que diu la llei, recuperar la finca immobiliària. Per tant, sembla que la solució ideal fora un acord administratiu, per tal de que siguin respectats els drets de les dues parts.

Colau, que pocs mesos abans de oficialitzar la seva candidatura, negava que la política estigués entre els seus plans de futur, ens ha sorprès col·locant a la seva parella en un càrrec al igual que a la seva amiga, qui a la vegada ha col·locat també a la seva parella. Per tant el nepotisme del que acusava Colau als alcaldes que la van precedir, es veu reflectit ara en la seva labor de govern.

Ara hem sabut de que el seu sou serà de 80.115 euros l’any. Ha dit que es rebaixarà el sou en un 27% respecte al que cobrava Trias, que era de 109.000 euros.
Hauria d’haver dit també, que està ja en vigor la nova llei de Hisendes Locals, on es diu que el sou d’un alcalde no podrà superar els 100.000 euros anuals, per tant resulta que respecte al sou màxim legal només s’haurà rebaixat un 20%.

Ja que l’alcaldessa diu ser persona d’esquerres i molt d’esquerres, algú li hauria de explicar, que el nou alcalde de Zamora, de IU, acaba de rebaixar-se el sou deixant-lo en 32.000 euros anuals, una quantitat que ell considera és un sou més que acceptable.

Acabarem veient com el partit indignat de Podemos queda a la dreta de IU?

Etiquetas:


miércoles, 8 de julio de 2015

Diario de a bordo


¿Por qué dimite Varufakis?

No es creíble, que el ya ex ministro de Finanzas griego, Yanis Varoufakis, acabe de descubrir ahora, que no cae simpático a varios miembros del Eurogrupo. Quizás habría que preguntarse, si cae simpático a alguno de ellos.

El lunes dimitió por qué según él, descubrió que algunos miembros deseaban “su ausencia” en las posibles o futuras negociaciones. De eso nada; Varoufakis sabe muy bien, que no va a poder ofrecer a los griegos el futuro que él les había prometido. Es más, también podría haber explicado, como en la última reunión antes de convocar el referéndum, mantuvo con encendido desafío, tres choques muy airados con sus homólogos que estaban presentes en la reunión.

Desconozco si existe un manual del buen ministro, pero ante todo un ministro tiene que demostrar seriedad; no es el caso de Varoufakis, cuando fue apercibido por el presidente del Eurogrupo, Jeroen Dijsselbloem, por grabar por su cuenta, una reunión de los ministros de Finanzas.
Tampoco me parece serio, que Varoufakis convoque reuniones de ministros en el Eurogrupo y él aparezca cuarenta minutos más tarde.

Que no venga ahora con milongas, Varufakis sabe desde hace tiempo, que no es un interlocutor querido, ni por el Eurogrupo ni por la Troika y mucho menos, desde que con una retórica encendida, acusó al FMI y al BCE de “practicar el terrorismo”, de tener “responsabilidad criminal”, Lagarde, directora del FMI, pidió al ministro griego que no se expresara en estos términos y manifestó su deseo de seguir negociando, pero “con un adulto”.  

Una de las intervenciones explosivas del ex ministro griego, aconteció el 18 de junio, cuando avisó al presidente del BCE, Mario Draghi, que no debía revelar la verdadera situación de la banca griega: “Si lo filtráis lo consideraré un acto hostil”, advirtió.

Realmente a día de hoy las reacciones del Eurogrupo, son de no modificar su actitud frente al problema que enfrenta Grecia. De momento continúa un corralito que puede ampliarse a un plazo de varias semanas en el mejor de los casos y Merkel, la generala, acaba de comparecer en los medios, diciendo que se corta la ayuda puente con Grecia.
 Por otra parte, el presidente de la C.E., Junker, acaba de exponer que tienen un plan “B” y se sospecha, que será para echar a Grecia del Eurogrupo. Legalmente no les pueden echar, pero el Eurogrupo no está legalmente obligado a inyectarles ayuda si el país no cumple. Con lo cual Grecia entraría en bancarrota (más de lo que está) y es de suponer, que los mismos que el domingo votaron el “no”, siendo la propuesta de Tsipras, pueden acabar echándole del cargo diciendo poco más o menos, que Tsipras les había engañado. La culpa es muy negra y no la quiere nadie.

De todos modos, creo que era ya una decisión tomada desde hacía días, puede que desde que Tsipras decidió convocar un referéndum que no decide nada, simplemente porque no concreta nada.
El presidente del Eurogrupo, Dijsselbloem, aseguró en la noche del referéndum que "las medidas difíciles y las reformas son inevitables" en Grecia. Por eso abandona el cargo Varoufakis, porque ve como inevitable, precisamente lo contrario de lo que él había prometido.

Pues que quieren que les diga, Varoufakis y en cierta manera ha sido coherente con su compromiso, ha sido coherente tardío, pero coherente al fin y al cabo.
¡Que te vaya bien, chulo!

Mijail

Etiquetas:


martes, 7 de julio de 2015

La Tira


Geriàtrics de barri 

En una societat com la nostra,  on els avanços mèdics han fet allargar l‘esperança de vida de les persones, està augmentat en nombre i cada vegada més, un grup de població a la que en diem  “tercera edat”.

Tot va bé, mentre les persones grans poden estar-se a casa seva, són autosuficients i poden fer vida normal. La cosa canvia però, en el moment que les cames no responen o els seus caps es senten despistats i descoordinats. En el moment que una persona perd la seva autonomia necessita estar atesa dia i nit, aleshores la cosa canvia i depenent del grau de discapacitat, aquesta persona és gairebé impossible tenir-la a casa, al menys en una casa corrent.

La doctora Marlo Morgan va anar a viure durant bastant de temps amb els aborígens nòmades australians tot i convertint-se en aquella època, en una més de la tribu. Hi buscava estudiar una altra cultura ben diferent a la seva. Explica Marlo en el seu llibre, que en una ocasió la Dona Esperit, intuint que un membre de la tribu era ja molt gran, l’anomena’t Creador d’Eines, l’hi va dir que tenia que deixar de treballar i per tant, tenia que ensenyar a altres persones el seu ofici. Diu que el Creador d’Eines, estava especialitzat en fer eines,  pinzells, i  utensilis de cuina. En els dies següents aquest ancià se’ls va passar ensenyant tot el que sabia a d’altres membres de la tribu. 
Un dia mentre ensenyava, Marlo l’hi preguntà que l’hi havia passat, l’ancià respongué: “Quan el pensament és va fer flexible, les articulacions és varen tornar  flexibles”, i va afegir: “De la necessitat neix el consell”.

Avui dia funcionen uns centres especialitzats que es fan càrrec de la gent gran amb minusvàlues, n’hi ha a la mateixa ciutat i també als pobles de la comarca. Tot sembla estar molt bé, així se’ns diu des de l’Administració, el que passa és que la gent gran que ha de fer cap a aquestes residències tenen les seves discrepàncies:  diuen que les residències que queden dins o pròximes a la ciutat són molt cares, parlen d’ un preu de 1.800 euros per persona i mes. Els centres que queden en els pobles,  lluny de la ciutat, són una mica més barats, però... voleu dir que el sou normal o mig d’un pensionista es aquest?.
El problema però, sorgeix quan aquestes persones han d’anar a un poble,  on probablement no veuran a ningú del seu entorn social conegut i això els fa sentir, com que molestaven i ara estan allí aparcats. En canvi, si els ajuntaments en comptes de dedicar els diners públics a fer obres faraòniques, que no solen tenir cap utilitat ciutadana, es dediquessin a fer residències geriàtriques en l’entorn urbà on viuen els seus veïns,  desapareixeria aquest sentiment de sentir-se oblidat o aparcat, ja que les persones del seu entorn els podrien anar a visitar tot sovint i l’única sensació seria, la d’haver canviat de casa. És clar que una altra cosa és el tema dels preus: ells demanen que siguin preus públics, ja que van estar tota la seva vida laboral cotitzant  a la Seguretat Social.

Un altre factor a tenir en compte, és que el temps passa per tothom, i que possiblement els que avui són joves i decideixen la política, dintre d’uns anys seran ancians i aleshores desitjaran, com ho fan la gent gran d’avui dia, que les residències amb preus públics es troben a l’entorn de la ciutat i no pas lluny d’on vivien.
 
Penso que en aquest context, els polítics actuals s’hauran de plantejar aquesta qüestió, no haurien d’oblidar la dita del Creador d’Eines: “De la necessitat neix el consell”. Cal per tant, que hi hagi geriàtrics a preus públics als barris, al cap i a la fi, segur que seran molt més útils per la societat lleidatana, que alguna infraestructures faraòniques que tenim infrautilitzades.

Si és certa la intenció, de que les ciutats són per les persones, el nou Ajuntament ho podria demostrar fent-la més humana.

Etiquetas:


lunes, 6 de julio de 2015

El Confidente


El carajal griego

El referéndum griego que se ha votado hoy, puede pasar a la historia como el referéndum más inteligible y más manipulado. De la misma manera que no es normal, convocar un referéndum donde se pida votar “no”, cuando siempre se pide votar lo contrario. Por lo visto, el resultado ha sido un 61% a favor del “no” y casi un 40% a favor del “sí”.

Para mi estaba claro que lo que se pedía a los griegos, era votar entre “mal” y “peor”. Lamentablemente han escogido el camino “peor”.
Pero resulta muy lamentable también, que según se comenta desde Grecia, no sabían realmente “qué era” lo que votaban, puesto que la pregunta era larguísima y muy enfarragosa. Ello unido al corto espacio de tiempo que han tenido para informarse sobre qué votaban, me hace sospechar que todo ha sido una especie de referéndum plebiscitario encubierto a favor del presidente Tsipras.

Lo puedo comparar a una especie de partida de ajedrez: Tsipras al verse acosado por la reina Merkel, ha movido ficha amenazando duramente a la reina contraria. Ahora queda por ver, que ficha moverá el adversario, que no olvidemos son nada menos que dieciocho países que ya se habían puesto de acuerdo en un plan de viabilidad para Grecia.
Mucho cuidado con esta reina alemana, que si siente amenazada su posición, suele responder con un ataque fulminante; solo hay que recordar que ya lo hizo con su padrino político y en ese momento presidente alemán, Helmut Kohl, quien tuvo que dimitir inmediatamente.

Había muchos griegos celebrando el resultado del “no” en la plaza Sintagma, pero decía un compatriota suyo: ¿Realmente saben lo qué han votado? ¿Y qué pasará mañana? ¿Se ha solucionado algo con el no?
Son realmente unas preguntas inquietantes, pero no solo para los griegos, sino también para el resto de europeos, muchos de los cuales hemos sufrido recortes como ellos.

Tsipras con este referéndum para ganar tiempo, ha conseguido salvar el debate interno en su coalición de partidos en favor a su tesis.
En su discurso televisado, Tsipras pide al BCE que aporte liquidez a los bancos griegos, algo que creo ni está ni se le espera y aunque el presidente del Parlamento ha dicho que habrá que procurar ayuda humanitaria para los griegos, todo apunta a que el BCE puede mantener en buena medida el “corralito”, e incluso puede que se reconduzcan las negociaciones de dieciocho países unidos contra uno.
Pero si el BCE mantiene el corralito en el tiempo, el pueblo griego rectificándose a sí mismo, puede optar por echar a Tsipras.  Es una maniobra fea si se quiere, pero el ejercicio de la “política” está lleno de estos ejemplos. Y no debemos olvidar, que Merkel conoce muy bien lo que ocurre en Rusia (que es el punto donde Tsipras le presiona de forma encubierta), no en vano Merkel habla perfectamente ruso y vivió en la extinta URSS durante muchos años.
Podría ser, que Merkel se hubiera visto cuestionada y zarandeada, por un gobierno que encima de que no paga las deudas con su país (72.000 millones), la ha llamado públicamente “criminal” y encima el Gobierno griego, se han levantado de la mesa de negociación para convocar un referéndum bastante altisonante.

Veremos si la reina del tablero, perdona estos desaires o por el contrario, arremete contra el Gobierno griego con medidas más duras si cabe. Y veremos también, cuántos días duraran, tanto el corralito, como el no poder pagar las importaciones (casi todo lo que consumen), o el no poder pagar los sueldos a funcionarios, militares, médicos y pensiones a finales de este mes o como mucho en el próximo.

Todo ello en conjunto, me parece un auténtico carajal y un sinsentido, como antes me lo pareció el sistema fiscal griego, que viene a ser como la madre de toda la discusión, referéndum y corralito, incluidos.

Etiquetas:


viernes, 3 de julio de 2015

El Confidente


La situación económica de Grecia

El primero de julio, el FMI dio a Grecia el calificativo de “país moroso”, como consecuencia de que el día anterior, el país heleno incumplió su obligación de pagar los 1.600 millones de euros al FMI.
Ante esta eventualidad, el presidente griego Tsipras, envió una carta donde se dice que aceptan la última propuesta que les hizo la troika. Un escrito que el ministro alemán de Finanzas, dijo que ni tan siquiera había querido leer, sencillamente porque Grecia ya está fuera del Eurogrupo, comentando además que están convocando un referéndum sobre una decisión inútil, pues no pertenecen ya al Eurogrupo.

Es totalmente comprensible, que los griegos pidan un plan viable para pagar su deuda, que les permita a su vez vivir más o menos dignamente.
Por otra parte, la troika les exige que paguen la deuda y para ello les indican que deben efectuar una serie de reformas en varios aspectos (laboral, pensiones, impuestos y privatizaciones), que el gobierno griego rechaza.
La realidad, es que las deudas de Grecia son tan elevadas, que los griegos no parece que tengan mucho margen para rechazar las reformas. El FMI ha comentado que “no se puede ayudar a quien no se deja ayudar”.

En resumen, los griegos tienen tanto derecho a vivir dignamente, como sus acreedores tienen derecho a cobrar el dinero que les prestaron. Ciertamente, las dos partes tienen sus derechos, pero también hay que hablar de obligaciones, pues los griegos tienen la obligación de pagar sus deudas cuando vencen los plazos. Unas deudas por otra parte, que a todas luces parecen impagables.

Grecia debe a los siguientes países miembros de la UE:
Alemania = 72.720 millones de €
Francia = 55.209 m/€
Italia = 48.370 m/€
España = 32.744 m/€
Países Bajos = 15.507 m/€
Bélgica = 9.470 m/€
Austria = 9.470 m/€
Finlandia = 4.873 m/€

El 19 de junio tenía que haber pagado:
Vencimiento de letras, 1.600 m/€ y Pago de préstamo FMI 350 m/€.
El 10 de Julio, vencimiento de letras por 2.000 m/€.
El 13 de Julio, pago préstamo FMI 465 m/€.
El 20 de Julio, vencimiento bonos BCE, 3.500 m/€.
El 1 de Agosto, pago préstamo FMI, 180 m/€.
El 7 de Agosto, vencimiento Letras, 1.000 m/€. y vencimiento de bonos BCE, 3.200 m/€.

En este momento, la deuda griega sumando países e inversores, asciende a 331.400 m/€.

La situación actual de la economía de Grecia se podría resumir con algunos datos: la deuda griega está en el 175% del PIB. Tienen una tasa de paro del 25% y un 52% en paro juvenil. En este momento el país tiene una prima de riesgo superior a 1.000 puntos.

Las previsiones que se hacen para una Grecia fuera del euro no serian demasiado halagüeñas:
Tendrían capacidad de decisión propia. Un dracma devaluado en un 60% (aunque también se habla de emitir una especie de pagarés). Una mayor competitividad  y productividad, lo cual favorecería el crecimiento del PIB.
Como consecuencias negativas, se considera la fuga de capitales, el corralito, la subida de los tipos de interés y gran encarecimiento en las importaciones, lo cual provocaría una subida de precios, junto con una pérdida del 40% del PIB.

Siendo muy optimista, se podría llegar a decir, que el problema de la deuda griega parece tener una difícil solución y podría encarrilarse en cierta manera, si de verdad ambas partes tuvieran y mantuvieran en el tiempo, la inamovible voluntad de solucionarlo. Insisto en que esta percepción solo se puede tener siendo muy optimista.

Etiquetas:


jueves, 2 de julio de 2015

El llapis impertinent

L’alcalde diu que en pocs dies, s'ha d’aprovar el Cartipàs de l’Ajuntament de Lleida


Etiquetas:


miércoles, 1 de julio de 2015

La Tira


Les noves propostes de Ros com alcalde

L’alcalde, Àngel Ros (que assegurava a tort i a dret, voler ser alcalde només 8 anys, quan ja en porta 11), en la seva presa de possessió del càrrec, va fer un discurs en el sentit de defensar “la pluralitat del nou Ajuntament com un actiu”.
Va acabar dient que apostava pel diàleg i el pacte, i va assegurar que la transparència i la participació ciutadana són valors necessaris, però també ho són la industrialització, la cultura, els serveis públics i l’atenció a les persones.

Realment totes aquestes propostes, serien una revolució en la manera de fer de Ros, perquè en aquests 11 anys que ha estat com alcalde, ell ha defugit el diàleg amb els veïns de Lleida, quan aquests volien parlar amb ell sobre temes molt concrets i que els afectava.
Decididament, Ros no pot presumir de transparència municipal en aquests darrers 11 anys.
En quan a la participació ciutadana, ha demostrat que només li ha interessat que els veïns de Lleida, participin en els actes de Festa Major. I prou.
Si ara es dona compte de que cal industrialització, ens podem preguntar en que pensava, quan posava molt altes les despeses industrials en el municipi, i per tant, les industries anaven a establir-se a altres pobles de la província i fins i tot a Fraga.
En quan als serveis públics, tal vegada intenti municipalitzar tot el que ell ha deixat privatitzat?

Per últim afegir, que va defensar “la pluralitat del nou Ajuntament com un actiu”. En tot cas, quan diu pluralitat, deu voler dir al menys, que tots els diversos grups polítics que hi ha al Consistori, han de ser actors o partícips en el Govern Local, la qual cosa entra dins de la lògica més elemental. Però Ros no està complint el que diu, sinó que fa tot al contrari: el passat dia 13 de juny, tots els “càrrecs de confiança” de l’alcalde, col·locats a l’Ajuntament de Lleida, havien d’estar cessats, però segons les nostres informacions, n’hi ha uns 19 (només en el propi Ajuntament) que encara no han estat cessats?  Aquests càrrecs de confiança ho són del partit de l’alcalde, però no dels altres sis partits. On està aquí la seva “defensa de la pluralitat”, Sr. Ros?

També hauríem de veure, si aquests 19 càrrecs de confiança, rebran el seu sou fins al dia 13, o si pel contrari cobraran fins al dia 30 de juny?  Perquè aleshores, potser sí que podríem començar a parlar de malversació de fons públics.
I ja ho saben tot això els 6 grups de l’oposició? 

Etiquetas:


This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Suscribirse a Entradas [Atom]